Posunutí lávky v Tróji pomocí pontonového systému

TRÓJA

9.6.2020 proběhla montáž centrálního dílu Trójské lávky v Praze. ČLD se podílela na této montáži komplexní realizací přesunu lávky po vodě přes řeku do polohy, ze které byla vyzdvižena dvěma jeřáby do své konečné pozice. Děkujeme všem zůčastněným za velmi příjemnou spolupráci.

Práce na mostu ve fjordu Farrisbru v Norsku

Za použití pontonu a speciální techniky jsme v roce 2016 úspěšně instalovali most v Norsku přes fjord Farrisbru.

Rekonstrukce mostu v km 38,816 trati Lovosice - Česká Lípa

Lodě vyměnily přes 100 let starý železniční most u Lovosic

V minulém roce proběhla rekonstrukce železničního mostu přes řeku Labe mezi Lovosicemi a Žalhosticemi na Litoměřicku, který zde stál už od roku 1898. Významnou měrou se při této náročné akci uplatnily říční lodě, s jejich pomocí montéři usadili nové mostní oblouky, i když každá ze tří částí nového mostu vážila více než 400 tun.
Jak uvedl stavbyvedoucí Marcel Návojský, délka mostního oblouku je 72 metrů: „Konstrukce samotná váží 420 tun a pro přemístění oblouku potřebujeme dalších 180 tun pomocných ocelových konstrukcí.“
„Příprava na novou stavbu mostovky byla velmi náročná. Předcházely jí výpočty a prvním fyzickým krokem byla demontáž tří kusů staré mostovky. A to byla velká neznámá, protože výkresy byly z roku 1890 a nebyly přesné. Nová mostovka je sice těžší, ale už o ní víme úplně všechno, takže se nám snadněji počítá zatopení soulodí a zdvihy,“ popisuje celou věc jednatel České lodní dopravy Vladimír Toman. Nově vyrobené mostní oblouky byly usazovány pomocísoulodí doprovázeného tažným remorkérem. Z lodí byla vybudována podpůrná konstrukce, ke které se připevňovaly nové součásti mostu. Pak byl pomocí lodí díl mostu přivezen na místo určení. Přípravy na tuto operaci trvaly několik týdnů. Technické řešení a časový sled prací odborníci navíc museli upravovat i podle aktuální hladiny řeky. Asi nejobtížnější částí celé rekonstrukce mostu byla příprava na sundání oblouku, která trvala několik týdnů.
Pod most najely dvě lodě spojené traverzou a napuštěné vodou. Tam na ně stavaři postavili dvě ocelové konstrukce kvůli zajištění stability. Když byly obě zaplavené lodi pod mostem, byla z nich voda odčerpána. Lodím se tak snížil ponor a tak byla nadzvednuta i část mostu o několik centimetrů.
I tak ale bylo nutné pomoci zvýšením hladiny řeky, o což se postarala obsluha lovosického zdymadla.
Samotný přesun části mostu byl už pak hračka a trval několik minut. Konstrukce skončila na břehu řeky, kde byla rozřezána na menší části. Zbylé dva oblouky byly sneseny stejnou cestou. Na místo byl pak usazen nový most, který je ovšem o 200 tun těžší.
„U starých konstrukcí nikdo neví, jak se budou chovat. Nikdo neumí přesně spočítat, jakým způsobem se budou pohybovat. Podle předpokladů jsme museli připravit ještě i vyztužení,“ vysvětlil M. Návojský.
„Naše lodě běžně vozí písek, nyní se použily na takto speciální věc. Zkušenosti máme s nejrůznějšími přepravami, tento systém a most ale děláme poprvé,“ sdělila Zuzana Zieglerová z České lodní dopravy.
Pro diváky zajímavou byla také zatěžkávací zkouška nového mostu, kterou prováděla parní lokomotiva z rodu „šlechtičen“. Parní rychlíková lokomotiva 475.111 z roku 1947, patřící Iron Monument Clubu, přicestovala z Plzně a spolu s železničním jeřábem EDK 750 svou vahou, která činila souhrnem 300 tun, oba stroje zatěžovaly jednotlivá pole mostu.
Bohužel ale modernizace železničního mostu neřešila zvýšení podjezdné výšky na 7 m. Zmodernizovaný most tak má stejnou podjezdnou výšku jako před modernizací: 6,64 m od max. plavební hladiny.
 
Zdroj: www.rvccr.cz, Časopis Vodní cesty a plavba, 2016/3, strana 29-30 (upraveno pro web).

Přesouvání mostního oblouku na Labi

Přehrát video